Обобщени данни на МОН за резултатите от НВО в 7 клас – 2018 година
Тази година седмокласниците имат по-лоши резултати по български език и литература, но по-добри по математика в сравнение с миналата. Въпреки че двойките по математика намаляват, те продължават да са внушително число – близо 13 хиляди. От догодина седмокласниците ще работят по нов формат на тест, който ще съдържа материала от 5, 6 и 7 клас, казаха от просветното министерство. Предвижда се той да бъде само от един модул, а по български език да се включи нов вид преразказ.
Тази година седмокласниците имат средно 32 точки за първия модул по български език срещу 34 миналата. Това е единственият им по-слаб резултат в сравнение с миналата година. По математика е обратното – 30 срещу 28 точки преди година. По-добре са се справили учениците и с преразказа по български език и с по-трудните задачи по математика от втория модул.
Евгения Костадинова, дир. на Дирекция „Образователни програми и образователно съдържание“: Все повече ученици работят по втория модул по български, по математика също има движение и това към момента ни отправя, в който ще минем към единен тест, а не в деленето на два модула.
И тази година двойките остават голям брой. По математика те са над 12 и 800, но намаляват в сравнение с миналата и особено с по-миналата година, когато имахме близо 18 хиляди двойки. По български пък слабите оценки са се увеличили до над 8 100.
Шестиците по български са намалели почти двойно, а по математика са се увеличили почти двойно. Максималните100 точки по български имат само трима ученици, по математика – 68. Миналата година по математика имаше 251 ученици със 100 точки.
Най-добре и с двата теста са се справили учениците от София-град и Смолян, най-зле – тези от Сливен и Ловеч. В топ 10 на най-добрите училища почти изцяло са математически гимназии. Министерството започва да разработва нов тест за изпита след VII клас догодина, който ще измерва всичко научено в V, VI и VII клас.Обсъжда се и нов вид преразказ.
Красимира Александрова, експерт по БЕЛ: Освен преразказ с дидактическа задача на неизучаван текст, да се редува в годините със сбит преразказ на неизучаван художествен текст.
Очаква се при сегашния 25 въпрос да влезе„характеристика на герой от изучаван текст“, което ще се редува през годините с „коментар на откъс от текст“, както е сега. Промените се налагат заради новия закон.